Label2 yg best..!

Friday 18 November 2011

Kena Reject Biasiswa MARA (SPC)- Aku happy..!!

(post ni pasal SPC masa batch '93. Aku difahamkan batch after kami suda banyak pilihan!!jeles3x..haha)

Hurm, tajuk ni nampak mcm agak pelik en??
Yalah,kalau kena reject tu opkos la sedih.
Tapi pasaipa aku happy ? O.O'






SPC = Skim Pelajar Cemerlang  : ini nama lain bagi tajaan MARA lepasan Trial MARA tuk MRSM studnt..




MARA


Sprti yg kamu tahu (kalau x,buat2 tau), aku bekas pelajar MRSM Kota Kinabalu..
So, aku adalah 'pelajar MARA'..!!*still proud of that..XD

After Trial MARA 2010,Alhamdulillah,aku trsenarai la antara yg layak tuk pegi interview MARA..
About 30+ students ka xsilap.Lupa suda..

Course pilihan aku was MEDIC..Kami tiada pilihan lain,kalau bukan medic,pilih engineering..
So,kalau mau pilih course macam Seni ka, Pharmacy ka, Ekonomi ka..say byebye lar~
Itu kot kelemahan dia..Tapi kalau mmg btul2 mnat antara 2 course tu,this is a great news la..(mcm kwn2 aku)

Doctor atau Engineer..??urm..urm..

Masa batch kami,antara pilihan yg kena bagi adalah UIAM dgn USIM..
Aku pun blur2, xtau msa depan, xtau mau pegi mana lpas ni, so aku hentam2 la..
Aku terpilih USIM..alasan = bcoz aku mau belajar Arab (???!?!?)

Itulah alasan yg aku guna masa interview haritu...hahaha!!Asal ada bah!

Satu fakta pasal MARA tuk batch kami,NO MORE OVERSEA..
Only dalam negara..We were dissapointed la.
Alaa,angan2 budak mentah, smua feeling2 jadik bdak oversea (klik sini)
Pakai sweater masa musim salji, bajet baling2 ais, feeling2 jadi mat saleh~
..hahaha..(ingat senang ka mau pegi oversea..!)


Satu lagy, aku ada dgr desas desus yg ckp, MARA kali ni akan mengenakan biasiswa boleh ubah..
Mksud dia, hanya student yg betul2 excellent sja yg akan kna taja biasiswa full..
If not, akan kena bayar balik few percent..but,sekarang lak aku difahamkan lain pulak.
contoh,UNITEN,diorang akan ditaja full.xtaula..


Another fact is,penerima biasiswa MARA kebanyakannya akan kena hantar ke universiti swasta..eg: UNITEN,TAYLOR,UTP,UNIKL..
Tp ada jak yg dpt uni kerajaan = eg: UTM n UIAM


Hurm,ini pengalaman aku sndiri based on what my friends said to me...
"Kenapa kau mau pilih MARA??"
"SEbab aku mau balas jasa MARA"

Itu reason yg wajib kami jawab kalau kena tanya waktu interview..


Kenapa Happy ??

OK. Skrg barula aku mau crita kenapa aku happy masa kena reject biasiswa tu..
Masa bulan 12 last year,rsult kluar..ramai jugak la yg dpt tajaan tu..bestnya dorang.../



Apa perasaan aku masa tu??

Mestilah sedih baaaaahhh..!!


Hahaha..tp mula2 jaa sedih..
Ada hikmah kot..I set that in my mind..So,aku truskanlah hidup..
MAsa kat rumah,of course la aku buat baaaanyak research psl future kerjaya..

Aku mula tesedar, MEDIC is not for me!




Jeng.jeng.jeng..!!
Otak mentah aku start masak pelan2..
Aku paham sebenar2nya kerjaya yg sesuai tuk aku.
That is  ...PHARMACY..(klik sini)
Yes! Wohhoo..*sila melompat mcm monyet kalau sudi* #huh?


Sekarang aku happy balik...Why?


OK.!LEt's say,aku dapat..yahoo!!"Dapat biasiswa beb..bkn slalu"
Then,aku start belajar..Lama kelamaan,aku sedar yg medic ni sangat tough.Plus khidupan seorang doktor sangat perit..Orang yg tabah boleh la..KAlau aku?Susah woo..!
Aku mula sedar,alamak,nyesal la ambek medic ni..Mau ambek ekonomi la pulak..
Oits?!Mana bole kluar suka2 ja..ini kan biasiswa..T.T
Study jakla...(Not happy...)..

TAPI...!!..Lain pulak situasi kalau aku betul2 minat medic ni..(mcm kwn2 aku lain)..
"YAy!Dpt biasiswa jooo!MARA plak tu...Kau ader?"hahaha...

Aku mula study...Ouh,susah jugak medic ni.Ndapa,aku minat bah!!!!
Study jakla...(super happy...)   *I like this  =)





Ini adalah contoh situasi yg mungkin akan berlaku kalau kamu dpt tawaran mana2 biasiswa..


SO,THINK WISELY...!
Tanyala kounselor kamu..Kalau MRSM Koki dulu,kami ada ckgu Abdul..^.^..KAmu ada??! xp
Tanya la kerjaya yg sesuai utk kamu.
Fikir betul2..(kalau bole ulang sejuta,dua juta aku ulang)







Actually Pika yg sedarkan aku bnda ni.Dia pn senasib cam aku.She is a very talented girl!!
Academic,jangan ckp la.pointer sntiasa tinggi..Ko-Q??Lagila..bpuluh2 kali suda trbng pegi smnjung tuk wakil skolah..Kami smua heran kenapa dia xdpt.....then she said,ada hikmahnya...^.^
Aku pun sedaaaarrr.....haha

Inila Piqa...^,^

Tips untuk kamu wahai pelajar SPC MARA..!!

Dare to say NO..!
buang dari mnda = kalau xdpt ni SPC MARA,hidup aku akan berakhir~!!!
Kalau ada rasa ragu2,just tolak..Ingat,ini pasal MASA DEPAN kamu.Bukan bnda main2..
Sama jugak kalau dapat tajaan lain mcm JPA n mcm2 lagi.Kawan2 aku ramai jak tolak biasiswa..hehe
Fikir masak2..Yg pnting,banyakkan berdoa..insyaAllah,Allah akan tunjukkan jalan..


Firman Allah SWT yang bermaksud:
"...Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Surah Al-Baqarah:216)


Moral of the story...
SPC MARA ni memang bagus,especially to them yg mmg mnat bidang kerjaya yg kena bagi.Kejar la selagi boleh..Take our experiences sbg pengajaran..Hope batch aku yg dpt SPC ni happy n enjoy their study~!Doa always with u guys..^.^..u all deserve this bcoz u guys are greatz..!

LAgi satu..Batch after kami special suda..diorang dpt BANYAK cereer choice!!Jeles yg amat..Ndapa,itulah namanya rezeki bah..hehe

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

UPDATED..!

Ni sumber dari abang SPC anda, abang Yazid..

Bang, bagus ka SPC ?

"ada dua jawapan..
1) SANGAT BAGUUUSS- kpd org yang suda aim kos + kerja yg dia mahu

2) SANGAT terukk - kpd org yg just ambil supaya safe place wlupun dia tahu kos yg ditawarkn utk SPC bukan seperti yg dia maw. nanti dia akan buat 2 benda pulak , mohon biasiswa lain gna result spm then kluar dri spc.jgn tutup peluang org. :) "



Renung-renungkanlah~~

Aku gagal dapat MARA, tapi Alhamdulillah dpt JPA..
To know how I got the scholarship? (klik sini)

15 comments:

  1. be' kmi sekarang banyak pilihan udah...
    ada creative multimedia, geologi, pharmacy, ALAM, DUKTUR gigi pun ada...ala yg enjin, ma duktur ma c ada lah..hehe..
    aku pilih multimedia creative ngam ma jiwa aku...huhu MMU..
    spc tahun ni makain bingung..haha..
    -keirou-

    ReplyDelete
  2. Really..!Wahh..Alhamdulillah la Keyrou ^.^
    Jelesnya aku dgar..!hahaha..
    Gudlark k!

    ReplyDelete
  3. kw nda cakap pun napa kw minat farmasi? haha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooooooo..bha, aku buat post baru nnt..^_^

      Delete
    2. hahaha bagus. suda aq baca, nice entry, :)

      Delete
  4. i agree with you. we must make our best decision wholeheartedly.. i also interested in pharmacy field..i get asasi bahasa inggeris from uiam recently but i think i like pharmacy field more.. although english was my favorite subject.. i hope i make the right choice..

    ReplyDelete
  5. hye...i'm mrsm too... ank2 mara..hehe... spm candidate 13'... sdh sngt this year xada SPC dlm bdng medic.. s0 sh0uld sy mohon spc? tp xtau nk ambk ape.. tp tkut jgk xdpt tajaan gna SPM result... so?? kdng rasa tkut jer fikir masa dpn... smbng pharmacy bwh tajaan ape??

    ReplyDelete
  6. so true..sebenarnye banyak lagi rezeki di luar sana kalau kita usaha betul2..bila kita tolak rezeki depan mata tak bererti kita tak bersyukur, tapi lebih baik kita belajar apa yang sesuai dengan kita..aku dulu pun grab je ape ade depan mata, biasiswa lah katakan..tapi last2 it's not happy ending..untuk ape duit berkepok tapi belajar macam mental je..n paling penting, dapatkah kita tuntut dan apply ilmu tu sepenuh hati?when it's about to further study, aim for the knowledge not the money..this is what i learnt based on my own experience

    ReplyDelete
  7. wah sedihnya baca kisah u kene reject....moga bertabah...

    ReplyDelete

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...