Label2 yg best..!

Wednesday 28 December 2011

Pengalaman Interview JPA : Memalukan

Aku ingat sangat tarikh JPA interview aku haritu !

15 APRIL 2011

Bukan apa, 2bulan sebelum tu birthday aku..*set reminder phone kamu..snang wish  >.<

Sebelum aku cer, biar aku introduce dulu aku punya permohonan detail :

Biasiswa JPA Dalam Negara 2011
Universiti Penyelidikan Dalam Negara
Bidang Sains - Asasi Farmasi

Okeh, sekarang aku cerita...

Pagi before interview tu, aku sangaaaat la neves tahap ninja..O.O'
Sempat pulak tu aku prepare 'jawapan2' tuk soalan yg mungkin kena soal dek penginterview..
Memandangkan aku apply farmasi, aku study sket pasal isu dalam dunia farmasi skrg ni..
Contoh : Dispensing Right by Doctor?! n many more lah..*lupa suda

[Fakta : Interview JPA, penting tuk FAHAM isu2 semasa dunia]

Interview aku jam 10.00am..kat Intan College..(Nsib baek sgt dkt ngan rumah aku)
Kat sana, seperti yg aku jangka, Chinese paling ramai..Malay/bumiputra berapa kerat jak..=.='
Whatever la..(Ada yg ckap good for us bcause kurang saingan...yaka?)

Gini kot purata candidate Malay : Cina masa interview arytu~

Sepatutnya haritu ada 3 groups, aku group ke-2..
Tapi, ramai ndak hadir interview a.k.a tolak tawaran..
So, group 2 + group 3 = me n my interview-mate

Interview-mate aku ada 5 org , plus aku, 6 org
1. Chinese unknown guy - medical
2. Ag.Redzuan - org Brunei..genius dari Bongawan
3. Girl-Chinese debator - slang Sabah sangat pekat eventhough Cina..haha
4. Asykin Atikah - kawan aku punya kawan rupanya~~
5. Chen Yen - kawan aku masa mula2 datang..

~ Teka yg ke-6 sepa..................Sabrie, budak pendiam yg kiut..XD ~

Kami dikumpulkan dalam preparation room, hantar details, check kehadiran..
Sambil neves2 tu, aku sempat la bajet hafal2 sket..*kasi hilang neves bah tu kunun..
Berkenal2an jugak ngan kawan2 baru..They are nice~~
And Chen Yen is my only Chinese friend that I have in my life..hoho

Ndak lama kemudian, 

" Okey candidates..YOu all can go for ur interview session now "

Haaaaa....! We can start ??!!
Gedebuunnggg!! Gugur jantung aku dengar ayat tu..Alolololololo~*rasa mau buat African-dance pn ada
Yg boleh dibawak cuma sebatang pen .. Nork! Habes tu, skema jawapan yg aku salin tu...??!! O.O"
Apa boleh buat...Set otak aku ---> switch to entam-kelemomor (entam keromo kot)
Baca doa siap2, redha jakla...Bkn kena makan pun kalau salah..


Inilah position kami masa interview..
Comel kan aku sketch..hekhek >.<


Interviewer kami doktor2, India sorang, Melayu duorang..
First they congratulate us, then they asked us to sit..Diorang suruh relax, anggap ini just perbualan biasa...
PERBUALAN BIASA lah sangat, maka mau pitam suda aku dalam bilik tu..
Ndakpa..Kawal..kawal..Sabbe',ko boleh ni...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
First, introduce ourselves..


Ini part yg aku PALING MENYESAL...='(
Bukan sebab aku ndak dapat jawab, tapi jawapan aku over panjang..which is BAD..
Nmpk sangat uncle India tu bosan...LAst2, dia potong jak ayat aku..Aaaarrrhhhh!! I'm dead!!


Second, bagitau course pilihan, and why ?

Aku gitaw la, course pharmacy di Malaysia ni kurang diceburi, however kepentingan dia tinggi..
Pastu pasal minat dalam bidang kesihatan, tp xmau jadik doktor, bcoz takut bedah2..blablabla
Rancak la aku jawab..Dalam BM kan...Temberang (belagak) la sket~~ XD


Third, what do you think about tandas awam di Malaysia ?



"Who speak BM before, please speak English, vice versa...",said the Malay doctor
Whaaatt..!! O.O" .. Matai~Kena suru speaking pulak...Memang aku kasi kaw2 pnya broken~!
Jawapan aku sangat bongok dan sangat ringkas,
"Err..goverment should..produce more..err..IKLAN..Thank you" xp
Bwahahahaha!!! Sangat memalukan, nmpk sangat ngok BI aku..hokhok 





Fourth, how to increase nilai per-kapita di Malaysia ?

As a pharmacist, saya akan meningkatkan tahap kesihatan di Malaysia, so that ekonomi di Malaysia ni stabil..
Apabila ekonomi stabil, nilai per-kapita increase
..^.^ *Love my answer*

Last, "Sabrie,u said u disagree if the doctor dispense the medicine to patients? Why ?

\\( '.' )//  Yahoo..!Soalan yg aku tunggu..Soalan ni memang aku ada prepare~~
"Well, ya, saya tdak setuju sebab bukan tugas doktor tuk bagi ubat kepada pesakit..doktor tuk rawat..
Isu ni kena panggil Dispense Right, yang telah menjadi perdebatan dalam kalangan doctor n pharmacist..
Ramai yg tidak tahu terutama di Malaysia..blablabla.."*semangat aku jwb*
Lepas tu aku kena suruh berdebat agy ngan bdak Cina tu, sebab kan dia amek medical..
Panjang jugak la kami berdiskusi..Celah2..best~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Xlama kemudian, "OK, we're done..Thank you for ur cooperation.."
Hah?Habes?Alaaaaa...Ndak puas la, sebab seriesly kami enjoy masa interview tu..
Macam mau jawab lagi banyak soalan..Cheh,padahal tadi nebes~~

Best joooo interview kami tadi...! XD


Masa habis tu, kami babai each other..Mintak FB smua2..
KAmi sangat happy, becoz dpt buat new friends..
Chen Yen, Asyikin Atikah, Ag.Rezuan..

Ni la diorang..masing2 sdang study tuk sambung oversea..^.^

p/s : Aku bsik dalam diri, mcm tiada harapan la ni, berbekalkan jawapan2 yg mengarut..Tapi, Alhamdulillah, akhirnya dapat jugak...JPA UIAM...^.^..I wont waste this scholarship!

19 comments:

  1. Tahniah utk Sabrie :D
    rezeki ko bha tu jgn ko susah hati sana haha

    ReplyDelete
  2. boleh cakap bm eh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh boleh boleh
      selamba jaa kami cakap BM~ ^_^

      Delete
  3. best jg ni kw punya interview. nda macam yg surang2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula.Nasib berjemaah..Kalau solo2, nah matai~~

      Delete
  4. woah!!! tiba2 rasa nervous pula..maybe pasni turn saya lak.. thanks for the tips.. ^_____^ btw, interview mmg secara beramai-ramai yer?

    from ::Arkitek Hati::

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahla Cik Aini..Rasanya JPA memang ramai2 kuwt~
      Bergantung pada pihak JPA sendiri..

      BTW, goodluck!! ^_^

      Delete
  5. interview jpa ada x sesi group discussion???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soalan ke-4 kat atas tu is grup discussion..
      We were given dalam 5minutes to discuss..
      Warning: Make sure kamu DISCUSS bukan syok sendiri..
      Hatta terpaksa propa berlakun pun silahkan~~

      Delete
  6. kalau interview mara dulu.....full english or campur2

    ReplyDelete
    Replies
    1. mara full english for SPC only..
      Tp kalau yg 'real' mara, rasanya English full..

      Delete
  7. kalau interview program khas luar negara..boleh cakap BM jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. err..xpasti..depends on interviewer jgk..tp dulu my friend, they spoke full English..

      Delete
  8. Wah..cerita yang inspiratif.. saya pun minta spc.. still in waiting.. thanks for sharing a lot of information :D

    ReplyDelete
  9. Wah..cerita yang inspiratif.. saya pun minta spc.. still in waiting.. thanks for sharing a lot of information :D

    ReplyDelete
  10. Boleh ceritakan lebih detail on issue you were asked to debate with the chinese grant? About the dispense right. :]

    ReplyDelete
  11. thankyou! nice writing .... mesti result awak gempak kan?? btw, geng yg lain dapat jpa ta??

    ReplyDelete
  12. mohon jawab soalan sy. mcm mne nk apply biasiswa jpa? online or.. ? kire bro dpt elaun krjaan skali dgn biasiswa la mase buat asasi? tolonglaaaa jwb . -student spm 2014 yg tgh kusut :(

    ReplyDelete
  13. Tersesat ke blog ni. Dah habis PRP? Keja mana skrg?

    ReplyDelete

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...