Label2 yg best..!

Tuesday 29 November 2011

"Aku benci kau sampai bila-bila..!!!"

Houh,marah betul bunyi entry kali ni..
Kenapa ya?Aku ada marah sangat ka pada siapa2?

Marah tapi masi kiut..*mcm aku jugak*..haha
Have you ever been in this situation :

Whaaat??!..Betumbuk bah kita..!
" Haiyya!!Bikin panas betul bah c Kingkong tu..Adaka patut dia kentut tym aku makan.Sudah lah kuat,bau lagitu..Aku benci diaaa!! "

" Kili' betul bah c Gedot tadi..Ada patut dia baling henpon aku pada anjing kurap tu..Cemas kunun dia nampak anjing..Henpon baru beli semalam bah tuuu..!I hate that giirrll..!!! "

" Aku angry betul owh!Bayangkan bah,c Gaman bilang rambut aku berkutu.Depan orang ramai lagitu..!Malunyaaaa.... :'( "

Angry bird pun marah telur2 dia kena curi 'barbie' jahat..hekhek

Haaaaa...Mesti pernah kan rasa marah yang membara-bara cemni..
Of course la,kita ni manusia biasa.Punyai naluri untuk marah atas perkara yang kita tidak suka..
Selalunya,panas kejap jak..Lama2 cool down lah sket2..^.^

Tapi,ada jugak marah yg melampau-lampau!
Sampaikan ada yang sanggup memutuskan hubungan persaudaraan..!
Paling kita takut, "benci sampai mati" ..ish2..Nauzubillah~~


PEMAAF VS PENDENDAM

Pernahkah kamu rasa kamu benci seseorang tu dan berniat tidak akan memaafkan dia sampai bila2..
Kalau ada,BATALKAN niat tu..Why?

Itu pancung,itu gantung,itu
kita goreng..hekhek
Imagine kalau kita ni seorang Sultan d istana.Tiba2 ada sorang HAMBA kita yang ingkar.Kita suruh dia jaga pintu pagar istana,tapi saaaaana dia menggatal di dapur."Agak kurang sopan yer tindakan tersebut". Apalagi,hukum pancung terus!


Tapi,cuba kita renung sifat Allah yang Maha Pengampun.
Berapa ramai hamba2-Nya yang ingkar akan perintah-Nya.

Disuruh solat,malas.Disuruh puasa,ingkar.Disuruh berzakat,degil..
Cuba kalau kita ada hamba cemtu,mesti benci kan...

Tapi,Allah SWT tetap sedia memaafkan kita bilamana kita bertaubat dan memohon keampunannya.Subhanallah~

Lihat pulak macam mana kemuliaan sifat Rasulullah SAW.
Baginda sedia memaafkan semua ex-musyrikin yg telah bertaubat.
Macam2 dugaan yang diterima Nabi Muhammad,contohnya diletak najis di kepala waktu baginda sedang sujud.
Punyala!!Kita pulak yang geram bila dengar...
Namun,Baginda just sabar,dan memaafkan orang2 tersebut tanpa dendam sedikitpun..fuh~selawat ke atas baginda...

Thus,the choice is in your hands...


Tips untuk 'membunuh' dendam dalam diri 

  • Solat taubat dan istighfar
  • Maafkan semua orang sebelum tidur. (ini penting..!)
  • Elakkan bersahabat dengan BATU API yang suka melaga2 orang.(ingat kita ni ayam ka mau belaga2)
  • Lupakan segala kisah silam yang membuat amarah tu naik.




In Conclusion...

Firman Allah SWT,
"Jadilah engkau pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang makruf, serta berpalinglah daripada orang yang bodoh." [Surah al-A'raf, 7:199]


Kami kawan baa..

We all make mistakes..Kalau kita anggap kita benci c Kingkong sebab dia salah,jangan ingat orang lain tidak akan membenci kita kalau kita pulak yang salah..

Kalau kita sedia memaafkan orang lain,orang lain jugak akan dilembutkan hati untuk memaafkan kita..


Honestly,aku sndiri pernah ter'dendam dulu.
Reason,phone aku kena curi bukan sekali,tapi DUA kali oleh orang yang sama!Dasar betul...hekhek.
Mula2 tu marah la!
Susah payah bapak aku belikan..
Tp,lama2 aku fikir balik..Ada hikmah dsbalik smuanya ni..
Lagipun,harta yg Allah tarik ni pun kan milik Allah sendiri.
Kita ni tukang pinjam jak.So,lt it be la..Maafkan jak org tu~~

p/s : Aku mau ambek kesempatan tuk mintak maaf ya kalau aku ada buat salah.Tak sengaje bah..hehehe..Say no to dendam.. ^.^

No comments:

Post a Comment

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...