Label2 yg best..!

Saturday 15 December 2012

MRSM : Cara Aku Study Dulu2..(SPM)


Akibat rindukan zaman2 MRSM dulu, mehla aku critakan kisah gua..hikhik
MRSM Koki series lawa..^_^

Sebenarnya, sejarah study aku masa form5 ni terlalu sulit untuk dihebahkan..
Kerana ianya adalah sesuatu yang memalukan..
Tidaklah sampai mengaibkan, tetapi terkeluar jugakla perangai monyet aku kalau dikenang..XD


Umum mengetahui, aku dulu study kat MRSM Kota Kinabalu..
Salah satu sekolah yang cukup femes la kalau d KK..
Kalau femes tu, paham2 la, mestila students2 dia pandai2 belaka..
Agak sukar untuk aku pada mulanya sebagai pelajar baru dari sekolah harian untuk catch-up cara pembelajaran sebuah sekolah berasrama penuh..

Alang2 kau mention gigi
aku..Tengok la haaa~
Istilah2 macam PREP, POINTER adalah perkara asing bagi aku..
So,umpama gigi org negro, kebodohan aku betul2 terserlah masa awal tahun form4..
Aku tercari2 cara belajar yang terbaik..Buat nota mcm gulungan titah sultanlah..
Paling bongoks, buat nota beberapa minit sebelum exam..Aarrhhh!! Memalukaaaan!! XD
(Sabjek sejarah la terutama, sangat1000x ndak minat sejarah)

Wokeh, sini aku ceritakan kisah study form5 aku..




One bad example during Prep Malam..XD
=================================================================

WARNING! : Jangan sekali2 ikut cara aku ni...You've been warned! 


"Oh no, SPM is getting closer.."
Yang baiknya lah kan, (jom puji diri..LOL) aku ni bukan jenis study last minute..
Start bulan Januari lagi aku suda pikir pasal SPM aku..

5Zamrud in memory~~^^

BEFORE STUDY AT NIGHT

Setiap malam lepas Prep, aku akan luangkan dulu masa aku untuk ketawa terbahak2 bersama rakan taulan..

Leuls btol kan! Hahaha..Kalau ndak pon, aku akan merayau2 buat bodow..
Okay, sudah penat ketawa, dalam pukol 11.30pm cemtu barulah aku mula study~
Which is very wrong! Sepatutnya pukul 10.30pm tu bolehlah mula kan..
(Tapi mcm mana jugak mau stadi awal, smua pun mulut potpetpotpet..haha) ^3^

Begambar2 dulu sebelom apa2..Leuls

Aktiviti melompat malam2 pon bagus untuk ksihatan...


STUDY TENGAH MALAM

Bayangkan, aku cuma ada 30min sebelum 12am..
So, terpaksa la stay uuuppp..saaaampai pukol 2am..wajib stiap hari~
Bertemankan nescafe 3in1, aku akan menelaah la kerja aku..
The bad thing is, aku jarang buat kerja yg cikgu bagi, contohnya module chemistry,sejarah..
Aku lebih prefer buat kerja sendiri..Mcm, erm..baca n buat nota..
Bukannya salah, cumanya, better buat dulu kerja yg cikgu bagi, sebab berkat tu ada kat situ~

Lagipon, module2 yang kena bagi tu sangat sangat sangat berharga..
Kononla mau buat nanti dekat2 exam or SPM, this =>> IMPOSSIBLE!!!
Aku mengalami, sebab dekat2 exam tu la kami akan sangaaat bizi..

Okay, alasan ndak mau buat, sebab belum study bab tu lagi, so xfaham..
"Mau jawab mcam mana kalau blom faham"..Inilah konflik aku dulu..
So, aku selesaikannya dengan baca balik the whole bab tu smpai paham, n buat nota.
Yang mana akan mengambil banyak masa..Mana sempat~

So, adalah better kalau aku buat module tu dulu, sambil tengok buku..
Sebab selalunya akan bincang kemudian dengan cikgu..
So, masa discussion dengan guru tu, KITA FAHAM APA YANG CIKGU SAMPAIKAN..
Sebab, kalau kita belum buat, then masa perbincangan, kita akan sangat blur~!
Yazid sah sah buat gaya blur..xp

DI KELAS

Kat kelas pulak, kesilapan terbesar dlm sejarah hidup aku : JARANG BERTANYA..
Aku ni kalau depan cikgu, sangatlah 'soleh', pendiam durja gittew..
Kalau cikgu tanya, "Ada soalan?", "Tiada cekgu.." Walaupun sepatah haram aku ndak paham..
Aku pon ndak tau la kenapa berat btol mulut ni mau bertanya..
Mungkin malu kot, takut busted bodoh depan classmates..haha..*btol en*
So, aku buat2 la paham...Errrkk!

Bab nih?! Menatang mende aku xpaham..LOL 
Teka aku buat apa?? Betoll..meniru kerja Sejarah~^_^
(Seriously aku ndak pernah buat sndiri spnjang form5)


Kalau cikgu tiada??Kami akaann..


Promosi produk...

Bergambar...

Gossiping...
Berilluminati...

Menyapu...? Rajin btul kau Tasha..xp
Dan bergambar lagi...


TIDUR..?

Pagi pulak, aku akan bangun pukul 4.45am la cemtu..
Subuh kat Sabah kan awal...kena la bangun awal..
Orang yg bangun awal dari aku pon, selalunya Adli and Syazwan..
Oohh!! Of course, Ustat Hairol..! O.O'..(Siapa ndak bangun, kena sebats..hehe)

That means, aku cuma ada 3jam tidur...T.T..sangat ndak cukup..
So, aku akan tambah tidur aku lepas prep petang, dari pukul 3.30-5.00..
But still not enaf kan..pretty much 5hours of total sleeping..
Thats why la jerawat timbul, MashaAllah, kalah2 cendawan tumbuh lepas hujan..
Eeiii..jijik btul owh kulit muka aku dulu...hahaha!! XD

Aanndd..aku jarang jarang sekali tertidur masa kelas..serius!!
Pernah la, 2  kali rasanya sepanjang pengajian..
1.Masa kelas Math Sir Hassan..msa form4
2.Masa kelas Sejarah Cikgu JJ..ni msa form5


SABTU AHAD

Yang otak aku paling ndak boleh cerna sekarang ni, aktiviti aku sabtu..especially ahad..
Sabtu selalu ada Ko-Q, so lepas habes konpomla tidur sampai zohor..bole excuse lah
Ni Ahad ni..kesilapan aku, selalunya, lepas Subuh tu aku bukannya study...
Kadang2 buang masa...n kadang2 membuta terus~~
Why not I sleep early at night, n stay awake after Subuh..kan ka lebih elok..kankan =/

Main PSP : Tekken 5..yay~feveret

Tengok muvie berjemaah...mmm-hmm~
PRINSIP GUA

Aku masa form5 ada prinsip..Doa, Usaha, Tawakkal..
Dalam sibuk kita belajar, ingat niat asal kita, kenapa kita belajar..kenapa mau jadi org pandai..
Kerana, Allah SWT...Allah suruh kita menuntut ilmu, fardu ain.."wajib ala kullil muslimin"..
*hambuih, speaking Arab plak gua..hekhek*

(No riak please) Dulu kami selalu buat sembahyang hajat..
Boleh kata setiap malam la...Puasa sunat Isnin Khamis..Baca Yassin malam2..
Sembahyang Dhuha..Doa tu kerapkan..Masa sujud tu, doalah dalam hati sungguh2 naa..

Qiam beramai2 mmg best~

InsyaAllah..Kalau kita dekat ngan Allah, kita faham kenapa kita mesti belajar..
Supaya, katalah kita gagal nanti, kita faham bhawa ianya suatu ujian semata2..
Ndakla frust xtentu hala, "Eiih, aku suda study maut2, mcm mana bole gagal lagi!!" *sila buat bunyi cicak*



====================================================================

POST MORTEM

Thanks to my friends sebenarnya, yg banyak mmbantu aku msa SPM dulu..
You know, geniuses like Sarhan, Shadli, Nabil, Kamil,Paeng, etc..they really helped me alot!
Malam2 aku gi kelas 5Berlian wok..


Based on my study history, ada kesilapan yg aku buat, n ada perkara yg aku perlu maintain :

1. Jangan study last minute
2. Rajin bertanya - kepada guru terutamanya
3. Urus masa dengan baik
4. Buat kerja yang cikgu bagi immedietly
5. Dekatkan diri pada Allah
6. The most important...ENJOY YOUR STUDY~~

Jangan stress mcm aku dulu..Ndak best..Urus masa betul2..
Aku terpaksa korbankan banyak msa bergumbira aku ngan kawan2..
Alhamdullillah, sekarang, I found my new way of study, which is less stress than before..
Siap boleh layan Runningman lagi...hikhik


p/s : Well, in the end, lain orang lain cara..Yg pnting usaha n niat..^_^

15 comments:

  1. haha..bole cakap sume bdk mrsm stdy cam ni !

    ReplyDelete
  2. Hahaa..sbb tuhlaa aku ska eakep prep mlm..sbb most prep mlm ada 'hntu' ska dtg ddk dpn meja aku..gosippinggg..ngah3..
    -paengbaekhati-

    ReplyDelete
  3. nak tahu jugak result spm macam mana?

    ReplyDelete
  4. i'm MRSM student...care study...sangat same lahh..hahaha..MENIRU perkara wajib :D

    ReplyDelete
  5. esok exam fizik. aku nangis dulu baru baca buku :D baca last minute la kata kan..

    ReplyDelete
  6. Doakan kita nk msuk mrsm yupzz..form1 2014-lina★★

    ReplyDelete
  7. waa.. Gtuu ker.. Rsanya hngga saat ini plajr2 mrsm kota kinabalu pragai sma...

    ReplyDelete
  8. ................... no comment

    ReplyDelete
  9. Keren. Menuntut ilmu karena Allah. Setuju banget. Semoga bermanfaat. ^_^

    ReplyDelete
  10. Bang,saya pon masuk asrama jugak.Tapi,perkara paling apa yg abang rasa brbaloi?kalau saya.....dapat anugerah tuuuu dah rasa bagus dah.Kalau abang..apa?

    ReplyDelete
  11. Haha.. Sampai sekarang still sama habit pljr mrsm.. Haha..
    #mjsckt

    ReplyDelete

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...