Label2 yg best..!

Friday 22 February 2013

Tengok Cerita Hantu, Boleh Kurus..!

Tadaaaaa...another great news buat si gemuk2 yg suka tengok movie2 hantu (macam aku)



"Hey kwn2 ku yg gemuk semua, sekarang kita semua xperlu susah payah makan pil kurus, sapu losyen panas, jogging kehulu-hilir, kawal makan, dsbgainya~
Kita cuma perlu duduk depan laptop, tengok movie hantu paling seram didunia, sambil mengunyah Gardenia Butterscotch baru..Nyumnyum.."

(=_=)....OK, ini iklan manyak tipu pnya....(=_=)



To those yg kenal aku, aku ni memang ada masalah kegemukan sikit..
Walaupun xbanyak, still confidence level aku rendah untuk pakai baju kaler cerah-cerah ceria..
So, aku banyak study pasal apa itu lemak, asal-usul lemak, makanan, metabolisma, calorie, exercizes, etc..

Then one day aku terbaca, tengok crita hantu boleh bikin kurus..Aku pun, aikk?!
Seryes? How come, aku selalu jaa tengok crita hantu terjerit2, xpon kurus2..So, aku ignore benda tu..



THE SCIENTIFIC FACT

However, kebetulan sem ni aku ambil Biology II, study pasal Hormone..
So, aku akan cerita guna bahasa mudah jaa spaya senang faham..

Bilamana kita makan makanan (GLUCOSE), badan akan menghasilkan hormon INSULIN..
Glucose ni kita perlu sebagai sumber tenaga pada badan..
Bila glucose xdigunakan, Insulin akan menukarkan lebihan Glucose tu menjadi 'lemak' (GLYCOGEN)..
Ini adalah process biasa dalam badan..
Sebab tu bila kita makan banyak, lemak pon banyak ~ bila exercise, lemak pon kurang..

However, waktu kita berada dalam keadaan 'terkejut', badan memerlukan Glucose yg tinggi, untuk alert'kan sistem badan..
Badan memerlukan 'tenaga' sewaktu kita terkejut, untuk memudahkan kita fokus and bertindak..
Jadi, hormon ADRENALINE (Epinephrine) akan menukarkan 'lemak' menjadi Glucose pada keadaan tersebut..
Therefore, betullah fakta bahawa 'lemak' akan digunakan bila kita terkejut..

Menarik en! So, jomlah tengok crita-crita saspen spaya leh kurus..hewhew



p/s : Kalau ada fakta yg tersalah aku mintak maaf k, aku cuma share what I know..hee ^__^


No comments:

Post a Comment

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...