Label2 yg best..!

Friday 14 December 2012

Jom Ngumpat Diri Sendiri !!

Aku ni memang suka bercerita..
Bla bla bla..Pot pet pot pet..
Adaaaaa jak yg aku mau crita, selagi mampu..hakhak
Topik faveret : kisah silam a.k.a crita masa muda2 dulu...wah~

But sometimes aku ndak sedar yg crita tu ndak spatutnya dcritakan pd umum..O.O'
Yes..AIB sendiri~!
Apakah itu Aib? Err..bagi aku, dia mcm pristiwa/kelemahan diri yg apabila dicritakan, boleh buat org yg diaibkan tu, jatuh maruahnya
*hamek ngkaw ayt aku*

Basically, aku tau yg aib org lain kita xbleh crita..of course..!
Contoh : "Weh Semah,ko nak tau..Rupenyew, si Milah tu kaki dia berbulu~hahaha", kata Timah dgn riangnya..
Haaa..yg tu memang xboley la kan~~sah2 haram..
"Ambooi, mengumpaat jer amoi tua ni ",bisik Semah..hikhik

========================================================================
Tapi aib sendiri??
"Pun tak boleeeey",kata ustazah Z dgn kiutnya ><

Rasulullah bersabda :
Setiap umatku (boleh) diampunkan kecuali mereka yang mendedahkan (dosanya), ada di kalangan yang mendedahkan ini, melakukan suatu dosa di waktu malam, berpagi-pagi sedang Allah menutup keaiban dosa itu, namun tiba-tiba dia mendedahkan seraya berkata :" Wahai fulan, semalam aku lakukan itu dan ini.." maka terhapuslah tutupan tuhannya dan jadilah ia membuka (rahmat) Allah yang (sebelum ini) menutup keaibannya. - Riwayat Al-Bukhari dan Muslim


See..still cannot..
Herm, aku ni plak suka berstory-telling pasal kisah aku dulu2..
Senang crita, zaman2 kejahiliyahan la..gitu~
Bukannya skrg ni xjahat, cumanya, dlu lagi jahat la alkisahnya..

Tapi aku terfikir jgk, niat aku bukan utk berbangga2 or whatsoever dgn crita tu..
Cumaa..its just...errr, refleksi diri (I guess) =/


So aku ajukan la soalan ni pada Ustaz Quranic aku kt UIA..
Directly proportional jawapan dia bagi, "No you can't"
He explain la this n that..(aku pn lupa suda)
Tapi point dia sama mcm hadis kt atas tuh...
Boleh jadi jugak, bila biasa sgt crita aib diri kat org, lama2 terbiasa plak critakan aib kwn kita..
And I was like, oooooooooooooooooo~~




THE CONCLUSION

Bersyukurlah kita kerana Allah masih jaga aib kita..
Selagi mana ianya blum diketahui umum, jagalah baik2..

Bcoz somebody may use that to burukkan kita..possible
Tambah2 lagi aib org lain kan..
Slagimana kita jaga aib org, Allah akan jaga aib kita..



p/s : This reminder is obviously for me lar..."Bek,jaga mulut kau ok~"



No comments:

Post a Comment

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...