Label2 yg best..!

Friday 31 May 2013

Asasi UIAM : What You Need To Know


Last night, my English lecturer called me for an interview session for her assignment..
Sempat jgk borak2, and aku tanya lar bila sem baru bukak.
She said maybe around 2 or 3 more weeks..
So, why not aku buat entry khas pasal detail apa yg bakal2 CFS IIUM student ni akan face nnt kan.
Not too late I guess..

InsyaAllah I'ma gonna explain as detail as I can..(well, hope I still can remember them)

The entrance..no worry, PakGad ramai yg baik2..Cuma ada jgk yg creepy~

TA'ARUF

Orientasi kat UIA ni kita panggil Ta'aruf aka 'berkenalan' kot..
Ta'aruf kat UIA? Kejap ja, 2 MINGGU..haa, kejap sangat kan..(=.=')
Kita habiskan banyak masa dengar penerangan pasal each department..
Pastu jalan2 keliling UIA..emm..apa lgi..

Oh! Paling penting, EPT (English Placement Test) & APT (Arabic Placement Test)..
Infact, benda ni yg tentukan kita jadi 1 year atau 2 years students..Tp aku suggest jadilar 2 years student..
 
Utk English tu please score sebaik2nya..Supaya dapat level 5 or 6..
Becuz if u got lower level, jadual sem 1 nnt pack, dipenuh-lambaki oleh class English semata2..
Level 6 - Bizi! Mostly buat presentation..Enhance speaking skill (I personally like it though)
Level 5 - Kurang sikit bizi dri lvl 6..Bnyk stadi grammar, writing (according to my rumates)
Utk Arab tu, nasihat aku tulis nama ja ,jangan jawab apa2 pon..Mmg x r kta paham soklan dia en..hehe..So, otomatikly, dengan hati gembira kta akan disumbat ke level 1..best..^__^
English class under Mdm Cynthia..One amazing teacher~

Ta'afur UIA ni lepak jgk la..
Ice breaking? Teamwork? Rubbish..Xdak semua tu..~hemo hemo hemo~
Too social..Plus UIA ni kan mengamalkan Islamic culture, baiah solehah, so ZERO intermingling among diff gender..=)

Tp series, masa 1st week lecture, budak2 baru ni akan nampak sangat noob..
Masa aku jadik senior, rasa nak tegelak jer tengok keskemaan bebudak tu dulu..XD
Dengan nametag yg xpenah lepas, jalan ramai2 senyum2 kambing,jalan tunduk..lucuu~~

Malam penutupan Ta'aruf


Seems happy..

























"Dengar2 masa asasi kat UIA nih, kitorang boleh tukar course..Betul tak?"

Well, dulu masa batch aku, it was YES..
Tp, u know, UIA ni selalu tukar2 system dia..So, untuk say YES or NO tu, aku xbrani.
Refer to my entry regarding this matter (here)


STUDY SYSTEM

Kat UIA, akan ada, err..sort of 'society' masing2..istilah yg salah sebenarnya
Contoh : Medical, Pharmacy, Dentistry, Nursing, Allied Health Science - smua under MEDCY
Biological Science & Physical Science - under PRESS
And the others..ENGINE,KAED, MELEX, IRKSS, ECONS
Apa pentingnya benda ni? Eg: Sukan..You will be representing ur 'society' masing2..
Copy of past year compilation paper, akan diuruskan oleh each department..bla3x..nvm, xpenting, yet

UIA mengamalkan sistem pointer..Budak2 SBP, MRSM mmg mahir dh bab ni..
So kids, tiada alasan untuk kamu kecundang masa sem 1 !!!
Yeah, selalunya, bdak2 yg dri sekolah harian xperform masa sem 1 sbb xbiasa dgn sistem pointer nih..
A = 4.00
A- = 3.67
B+ = 3.33
yg bawah2 aku xbrapa tahu

Try our best to get ATLEAST achieve 3.5&above in each semester..
Supaya boleh dapat sijil Dean's list..Boleh tebalkan lgi kta pnya resume..^^
Here are my stories : (sem 1) (sem 2) (sem 3) (sem 4)

Awww..Memory sem 1..=')  
(sem 4 kosong ja board aku..>_<)

For each core subjects, minggu2 akan ada quiz + tutorial yg akan jadi kta pnya carrymarks..
Selain tu, midsem exam pn jadik carrymark jgk (usually 30%).
Carrymark SANGAT PENTING! Aku ulang, SANGAT PENTING!!!
Why? Contoh carrymark rendah, tp final exam semudah mengupas kuaci bunga, we might not get A..
Vice versa, carrymark tinggi, tp final exam susah mau mampus, but still carrymark boleh tolong kta dapat A.. Happened to me masa sem 3 dulu..subject Chemistry II.
So, carrymark sangat pen___?? "tiinnggg~~"

Asasi ni kita still mengamalkan sistem belajar kat kelas..
In class, instead kita gelar 'classmates', kita akan guna 'groupmates' and nama kelas kita, instead guna 'Kelas 5 Zamrud', kita akan guna group..Contoh, group Bio II aku 128, Chem II aku 127..cemitulah lbih krg.
Dalam satu grup tu ada la dalam 20+ org..

Contoh macam aku, MEDCY students akan gabung ngan PRESS..
Sebab syllabus kta sama jaa..(except Physical Science xamek BIO..bersyukurlah kalian)
Phy Science selalunya gabung ngan ENGINE students..

Biology Lab..Aww, tmpt dimana aku patahkan glass n buat bodo..shh..>.<


For ur information, CFS IIUM ni is an English Speaking Campus..err..aku dengar cemtulah~
Languange dalam kelas? Depends on lecturer..
Aku? I ignorantly speak Sabahan in each and every class..heh~
Bantai lar..Madam BI aku pon no hal, lepak jer..hehe
But mostly lecturer akan cakap English la tym ngajar tu..

Lastly, kalau dulu masa MRSM or SBP, kbnyakan kita biasa 'kena suap' kan..
Sini NO, smua atas usaha kta sendiri..
Stadi sendiri, buat latihan sendiri..Independent sket kalau compare zaman kta dulu2..
Contohilah kerajinan ktewrunk zaman dulu2..^_^
















MY ADVICE

Tolong tolong tolong rapatkan diri with the lecturers!
Rajin buat consultation dengan diorang.
Ada xpaham, tanya directly diorang kt office.
Dalam kelas kena RAJIN BERTANYA..please, tanyalah hatta sebodoh2 soalan pun..
Toksah risau pasal kwan2 ko kt keliling tuh, diorang bukannya paham mende pong..

Lagi satu, kalau xpaham dalam kelas, jangan tanya kawan ko kat sebelah tu.
Aku sendiri pon xsuka kena tanya mcm2 masa lecturer tengah ngajar kt depan.
Annoying disturbance.
I mean like, "Apa guna madam kt depan tu haa!" *geram* hehe

Indeed, mula2 tu mmg la agak payah sket..Malu tu mmg adat lar.
Tpi kalau dibiasakan, it'll become ur natural habit..
Kat kelas, pedulik hapa aku digelak-ketawakan, pedulik hapa aku cakap slang Sabah, yg pnting aku paham..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sekarang aku graduate dh pon from CFS IIUM, and insyaAllah akan persue Pharmacy kat UIA Kuantan bulan September 2013..
Aku bersyukur sangat sebab terpilih utk jadi one the student from CFS IIUM..
I learnt a lot of things there..



Kalau free, do read this too => (sini)


p/s : Do ur best..^__^..

2 comments:

  1. i was feature in one of ur pic. thanks abang. korang tau tak abang ni hebat. kbai!

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. wish you the best.
    act sy tgh tnggu utk masuk asasi uiam ni. mmg dah lama psng impian nak pursue my studies here. :)

    ReplyDelete

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...