Label2 yg best..!

Tuesday 15 January 2013

Study Last Minute

Masa aku study kt MRSM dulu, aku perasan ada beberapa jenis student

Genius - Study sikit, tp result gmpak
Sederhana - Study banyak, and result gempak
Pemalas - Study sikit, result hampeh
Kesian - Study banyak, result hampeh



Bercakap soal study, jangan tipulah, mesti ramai student yang suka study last minute kan..
Diorang rasa 'terlalu awal untuk study'..Takut lupa apa yg dipelajari tu kalau study awal2..
Ramai student anggap mcm tu..Termasok la aku ni haa form 5 dulu..

Analogi dia, drive kereta manual..Mula2 panaskan enjin, pastu guna gear 1, gear 2, gear 3, saaampai boleh pecut 1200km/h..

Rilek ar der...

One day, ada akak2 senior datang bagi talk pasal study...We were soo excited sebab pengalaman diorang sangat berharga..

Sesi Q&A aku tanya Kak Pipa,
"Kak, bukankah kalau study awal2 takut pancit tengah jalan..sebab penat ka, bosan ka??"

Then dia jawab, "Eh, tidaklah..sebab kalau study awal, kau akan bersemangat lagi untuk terus study nanti..Soal bosan tu ndak akan timbul tu, percayalaa..seryes best..okay, seryes best~" seryes best?

"Seryes best~!!" (?)
At first aku agak kurang yakin..So, aku try praktikkan apa yg Kak Pipa cakap tu..
Hence, dari awal bulan Januari lagi setadi gila2x..
Yes mula2 tu agak susah jugak untuk paksa diri untuk study..
Tengok orang lain enjoy menjoy, opkoslah aku jeles yg teramat sangat..


Tapi Alhamdulillah, aku xtau kenapa, lama-kelamaan, aku rasa satu kepuasan bila study..
Kalau terlepas satu masa study pun aku akan rasa sangat menyesal...
Boleh kata, study menjadik satu addiction~haa..mcm dadah plak

Finally, baru aku paham apa yg akak2 senior tu cuba sampaikan..
Bila kita study dari awal, ia menjadi satu kebiasaan, and finally menjadi habit..
Bila cakap pasal habit ni, it is not something to be forced..It comes naturally in you..

"Salah tu beb.."



My Opinion About Last-Minute Study

Pada aku, study last minute ni bahaya, especially for SPM students..
Mungkin PMR tu bolehlah, sebab aku sendiri study last2 dulu..Hasilnya, xdpt stret A..
Sebab, bayangkan, SPM science candidates basically akan ambil 9 subjek..
BM, BI, Math, AddMath, Bio, Chem, Phy, Agama, Sejarah..

Masuk form 5 kena habiskan syllabus dalam masa yg sangat100x singkat..
Belum campur syllabus form 4 yg kena ulang balik..msa cuti skolah mmg lupa habis smua tu..
Ditambah lagi dengan modules yg sangat banyak, compilation yg berlambak, homework yg tiada taranya..!
So, akan sangat stress kalau buat last minute..Mustahil siap..! Aku jamin 100%..pengalaman sendiri

Realiti...~.~



"Tapi ramai jaa yg study last minute tapi result mantap"



Like I mentioned awal2 tadi, didunia ni ada beberapa jenis student..
Untuk golongan genius, memangla, study ciput2 pun dapat A..
Tapi kalau student yg kais pagi malam lupa dah mcm aku ni, janganlah angan2..hehe
Beruntung golongan genius nih..

Tapi adakah itu bermakna orang biasa-biasa macam kita, patut dapat result 'biasa-biasa' jaa ??
NO..!!



p/s : In the end, usaha ni bergantung pada kesanggupan & keselesaan masing2..If you think you are okay to study last minute, then just proceed..^______^


No comments:

Post a Comment

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...