Label2 yg best..!

Sunday 13 January 2013

Study Sambil Dengar Lagu..OK Ke?

Hmm..satu persoalan yg menarik untuk difikir-renungi..
Especially student mcm kita..(ada ka macik2 yg tengok blog aku? O.O)
And mcm aku, memang selalu jugak dengar lagu sambil study..
Dan aku percaya, ramai student diluar sana yg suka buat benda nih en..



Masalahnya, is it effective?

Masa form5 dulu, batch aku ada buat experiment pasal benda ni..
'What is the effect of studying while listening to song' something like tat la..
Hasil kajian dorang...Ya, lagu mampu mengganggu fokus kita..!

Haaa..sentap lettew..aku pon sentap jugerk dulu, tapi aku buat xkesah~
Bukan apa, lebih baik aku dengar lagu daripada aku dengar suara menggoda kwan2 aku dibilik..
Tambah2 kalau topik perbualan diorang tu menarik hati beta..
Fuh, memang tergoda habis la, untuk turut sama menyumbang 'pendapat'..>.<


Ni baru padah bila cabut earphone belah kanan..blom cabut dua-dua..

Yang aku pelik, kenapa masa SPM dulu, boleh jaa aku dengar lagu sambil baca Kimia..
Entah paham ka tidak aku masatuh..O.O'
Lagipun, memang jadi 'trend' lah, pegang buku, telinga sumbat earphone..mcm cool
Bila kena rampas, padan muka kamu dan aku skali..

Tapinya, bila sekarang nih, memang xboleh langsong..
Memang xmasuk bila study sambil dengar lagu..
Especially subjek2 yg membaca & menghafal..Mcm Biology and Chemistry~
Tapi kalau mengira mcm Physics and Math, selalunya xmenjadi masalah..
Kecuali kalau terjumpa soalan yg mengada-ngada sket, memerlukan fokus yg lebih..


"Jangan goda aku plis, jangan goda.."


Conclusion

In the end, all I can say, semua ni bergantung pada individu masing-masing..
Ada orang, bila dengar lagu dia tambah fokus..
Macam aku memang tidaklah..Easily got distracted by any kind of 'sound'..
Dengar bunyi katak pon aku 'ong-ong' skali..siap begaduh plak tu ngan katak..aiguu~~

Kau lah yg bedah suku-sakat aku jadi bahan eksperimen kan..


p/s : Sorry cik katak..

2 comments:

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...